Головна » Статті » Матеріали завуча

Наказ про стан викладання української літератури у 5-10 класах

Нововасилівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Снігурівської районної ради Миколаївської області

 

НАКАЗ

 

31.10.2017 с.Нововасилівка № 162

 

Про підсумки вивчення

стану викладання, рівня знань учнів

з української літератури

в 5-10 класах школи

Згідно з річним планом роботи школи протягом листопада-грудня 2017 року вивчено стан викладання та рівень навчальних досягнень учнів з української літератури у 5-10 класах. Контроль за вивченням цього питання передбачав дослідження й узагальнення системи роботи вчителів-словесників. Адміністрацією школи відвідано й проаналізовано ------- уроків української літератури. Вивчено планування роботи, навчально-матеріальну базу кабінетів, ведення учнівських зошитів, класних журналів та стан позакласної роботи.

У школі вивчають українську літературу 40 учнів 5-10 класів. Викладання предметів здійснюється вчителями Гуровою О.В. та Вербицькою В.М..

Виявлено, що робота словесників спрямована на реалізацію завдань, визначених законами У країни «Про освіту», Державними стандартами базової загальної середньої освіти, Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді (Наказ МОНУ від 16.06.2015 р. №641) і здійснюється відповідно до чинних програм .

У 2017-2018 навчальному році вивчення української літератури в 5-9 класах здійснюється за навчальною програмою: Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804 (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalniprogrami-5-9-klas-2017.html ); у 10-11 класах – за навчальними програмами, затвердженими наказом Міністерства від 28.10.2010 № 1021, крім академічного рівня та рівня стандарту, затверджені наказом МОН від 14.07.2016 № 826.

Словесники постійно дбають про підвищення фахового й методичного рівнів, беруть участь у роботі районного й шкільного методичного об͗єднань, семінарах, передплачують фахові видання.

У 5,6,8,9,10 класах українську літературу викладає Гурова Олена Василівна, вчитель першої кваліфікаційної категорії, стаж 17 років, курсову перепідготовку з предмету пройшла у 2014 році. Вивчення української літератури здійснює шляхом детального науково-художнього аналізу твору, бачення його в культурному та історичному аспектах, розуміння задуму і стилю автора.

У процесі вивчення нової теми педагог спрямовує роботу учнів на ґрунтовне і свідоме засвоєння програмового матеріалу, учить виділяти зі змісту головне, належну увагу звертає на багаторазове повторення й засвоєння матеріалу безпосередньо на уроці. Працює за принципом «від простого – до складного», використовує роботу в парах, групах, ситуативні завдання, повідомлення, проблемні запитання. З метою підвищення грамотності проводить літературні диктанти, бліц - опитування, тренінги пам͗ яті, вимагає від учнів знання тексту літературного твору. Відповідно до рівневої диференціації підбирає індивідуальні завдання учням. Учителя хвилюють проблеми; низький рівень навчальних досягнень учнів 8 класу, небажання учнів читати художню літературу. Над проблемами залучення учнів до читання , підвищення грамотності необхідно в подальшому працювати.

Кабінет української мови та літератури - це творча лабораторія вчителя. Вона постійно дбає про його оформлення та зміцнення дидактичної бази. Для викладання має достатню навчально-матеріальну базу: тестові завдання для різних тем, диференційовані картки, таблиці, схеми. Олена Василівна оформила стенд про рідну мову «Мова – нації основа і держави оберіг», який розміщено у коридорі біля кабінету української мови та літератури. Також у кабінеті поновлено багато стендів.

Учитель Вербицька Валентина Миколаївна викладає українську літературу у 7 класі. Вчитель має вищу кваліфікаційну категорію, звання «учитель-методист», педагогічний стаж - 47 років. Пройшла курсову перепідготовку у жовтні 2014 року . Валентина Миколаївна використовує методи компетентнісно орієнтованого підходу до організації навчального процесу, знає основні нормативно-правові акти в галузі освіти, володіє ораторським мистецтвом. Раціонально використовує час на уроці, новий матеріал викладає на належному науковому рівні із застосуванням міжпредметних зв’язків, звертає увагу на розвиток пізнавальних здібностей учнів. На уроках забезпечує оптимальний психофізіологічний клімат.

Працює над вирішенням науково-методичної проблеми «Формування літературознавчих компетентностей учнів на уроках вивчення літератури рідного краю», яку розв’язує шляхом впровадження елементів сучасних освітніх технологій у роботі з дітьми. Велику увагу приділяє активізації мовної діяльності учнів, опануванню ними монологічного та діалогічного мовлення, правилами мовної поведінки; розвиває вміння послідовно і грамотно висловлювати в усному і писемному мовленні.

Вивчаючи твори українських письменників і беручи за приклад їх життя та життя героїв їх творів, виховує у семикласників громадську позицію і високі моральні якості. Значну увагу приділяє розвитку читацьких умінь, виховує культуру читання.

Знання учнів Вербицької В.М. відповідають вимогам навчальних програм. Значна частина школярів має навички самостійної роботи, вміють користуватися довідковою літературою, робити висновки, аналізувати тексти, готувати короткі усні та письмові повідомлення. Її учні беруть участь у ІІ (районному) етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад, Всеукраїнському конкурсі знавців української мови ім. П. Яцика.

Перевірка учнівських зошитів засвідчила, що їх ведуть за всіма вимогами. Учні мають робочі зошити й зошити для контрольних робіт. Обсяг класних і домашніх робіт відповідає нормі. Учителі ретельно перевіряють зошити, дотримуються порядку перевірки та норм оцінювання робіт. Оцінка за ведення зошитів вчасно виставляється у класний журнал. Проте не завжди проводиться робота над помилками в робочих зошитах.

Учителі-словесники контрольні класні твори дають у формі есе, міні-творів щодо розкриття певної проблеми чи образу програмового тексту тощо.

У класних журналах правильно ведеться тематичний облік знань, облік перевірки індивідуальних видів робіт: усний твір, діалог. Записи ведуться чисто, охайно, відповідно до Єдиних вимог до усного і писемного мовлення. Оцінку за ведення зошита з української літератури вчителі виставляють у кожному класі окремою колонкою в журналі раз на місяць і враховують як поточну до найближчої тематичної. Під час оцінювання зошита з української літератури ураховують наявність різних видів робіт; грамотність (якість виконання робіт); охайність; уміння правильно оформлювати роботи (дотримання вимог орфографічного режиму).

Учителі-словесники проводять активну позакласну роботу з предмету: традиційний тиждень української мови та літератури, шевченківські дні, різноманітні творчі конкурси.

Проте поряд з успіхами є і недоліки. Є ще чимало невикористаних резервів у вчителів-словесників:

  • результати тематичних зрізів знань, спостереження за роботою учнів на уроках свідчать про те, що більшість учнів(…..%) мають середній рівень навчальних досягнень;
  • домашні завдання не завжди диференційовані;
  • не всі учні виконують домашні завдання;
  • не завжди якісно проводиться робота над помилками в учнівських зошитах.

Результати тематичних зрізів знань(вчитель Гурова О.В.) такі:

 

Клас

Кількість учнів у класі

Кількість присутніх

Вид контролю

Рівні навчальних досягнень

Середній бал

В

%

Д

%

С

%

П

%

5

7

7

Тематичний зріз знань

-

-

4

56

2

29

1

14

6,3

6

5

5

1

20

-

-

4

80

-

-

6

8

5

5

-

-

2

40

2

40

1

20

4,6

9

6

6

-

-

3

50

3

50

-

-

6,5

10

9

9

-

-

7

77

2

22

-

-

7

 

Різнорівневі питання тестового характеру або такі, що потребували відповіді одним словом чи реченням стосовно змісту прочитаних творів, теорії літератури, відомостей про письменників учні виконали в основному правильно.

До завдань високого й достатнього рівня , які передбачають розгорнуті відповіді, висловлення власного ставлення до прочитаного , оцінки героїв та їх вчинків учні не приступали або відповідали одним реченням.

Контрольний тематичний зріз у 7 класі (вчитель Вербицька В.М.) проведено з метою виявлення рівня знань (літературознавчих, текстуальних), умінь і навичок літературознавчого аналізу твору, уміння чіткого висловлення думки, рівня розуміння вивчених творів, уміння проникати у внутрішній світ героїв.

Четверо учнів із семи мають результати достатнього рівня (Хотенко Г., Шляга Ю., Мисків Я., Коваленко В.). Достатній рівень знань з літератури виявив Мишкін В., але робота вкрай безграмотна. Низький рівень знань з теми у Ярощука В. Типові помилки: (їх небагато) у визначенні літературознавчих понять - композиція, жанр твору, балада.

 

Результати тематичного зрізу знань такі:

 

Клас

Кількість учнів у класі

Кількість присутніх

Вид контролю

Рівні навчальних досягнень

Середній бал

В

%

Д

%

С

%

П

%

7

8

7

Тематичний зріз знань за темою «Про давні минулі часи»

-

-

4

50

2

25

1

13

6,7

 

На основі вищезазначеного

 

НАКАЗУЮ:

 

  1. Оцінити стан викладання та рівень навчальних досягнень учнів з української літератури у 5-10 класах як задовільний.
  2. Учителям української мови та літератури Гуровій О.В. та

Вербицькій В.М.:

    1. Розробити систему заходів щодо підвищення рівня знань, формування навичок практичного застосування їх на практиці в учнів , які мають початковий рівень навчальних досягнень.

До15 січня 2018р.

    1. Формувати навички практичного застосування набутих знань.

Постійно.

    1. З метою формування орфографічної і пунктуаційної грамотності учнів якісно проводити роботу над помилками.

 

Постійно.

    1. Продовжувати активно впроваджувати на уроках та в позаурочний час інтерактивні методи й інформаційно- комунікаційні технології навчання.

Постійно.

    1. Дотримуватися єдиних вимог щодо перевірки та оцінювання творчих робіт.

Постійно.

  1. Питання про стан викладання української літератури у школі розглянути на засіданні педагогічної ради та засіданні ШМО вчителів предметів гуманітарного циклу.

До 15січня 2018 р.

  1. Контроль за виконанням цього наказу покладаю на заступника директора з НВР Єндзевич А.В.

 

Директор школи С.М.Ковальчук

 

Категорія: Матеріали завуча | Додав: endzevich (02.01.2018)
Переглядів: 745 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar