Головна » Статті » Мої розробки уроків

Туве Янсон «Комета прилітає». Мумі – троль та його друзі.

 

Тема уроку за програмою: Туве  Янсон  «Комета прилітає». Персонажі твору. Втілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей.

Тема уроку для оголошення учням. Туве Янсон  «Комета прилітає». Мумі – троль та його друзі.

 

Мета уроку: 

1) читати, переказувати, обговорювати зміст твору, аналізувати вчинки  Мумі – троля та його друзів,  характеризувати персонажі за їх вчинками;

2) розвивати навички виразного читання твору, уміння переказувати окремі уривки повісті, характеризувати персонажі, висловлювати власне судження щодо їх вчинків;

3) формувати моральні цінності учнів: доброзичливість, щирість, дружелюбність, співчуття турботу про ближнього;

4) формувати читацьку, комунікативну, креативну компетентності.

 

Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього твору.

 

Ключові поняття: персонаж, герой, обсерваторія, комета.

 

Наочні засоби навчання: ілюстрації до твору, уривки  мультфільму.

Реалізація змістових ліній літературної освіти.

Емоційно-ціннісна лінія: формування моральних позицій учнів.

Літературознавча лінія:вивчення літературного твору у єдності змісту і форми, оволодіння учнями літературних понять: персонаж, герой.

Культурологічна лінія: втілення літературного твору в образотворчому мистецтві, мультиплікації.

Компаративна лінія: порівнювання образів твору, щоб визначити, хто є його героєм, а хто – персонажем.

Очікувані результати.

Учень (учениця) уміють виразно читати незнайомий текст, переказувати  зміст твору близько до тексту, характеризувати персонажів твору, висловлюють власне судження щодо їх вчинків, розрізняють поняття «персонаж» і «герой».

 

Структура уроку

І Мотивація навчальної діяльності.

ІІ Оголошення теми та мети уроку.

ІІІ Словникова робота

ІVАктуалізація опорних знань.  

Нагадування змісту першого, третього розділів твору.

Сприйняття й осмислення нового матеріалу

  1. Усний переказ уривків четвертого розділу.
  2. Виразне читання уривків 6, 7, 9, 11, 12 розділів.
  3. Робота з таблицею «Їх зустрів на своєму шляху Мумі-троль».
  4. Самостійне читання 10 розділу.
  5. Бесіда щодо прочитаного.

VI Рефлексія

Вправа: закінчити речення.

VIІ  Домашнє завдання.  Читати і переказувати 14,15,16 розділи твору.

 

Зміст уроку

І Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя:

  • Незважаючи на те, що твір, який ми вивчаємо, був написаний у 1946 році, він актуальний  і в наш час. Нещодавно, у грудні 2012 року, усі переживали з приводу кінця світу. Наші емоції, почуття, поведінка були такими ж, як у дійових осіб повісті, які, у свою чергу, переживали з приводу прильоту комети. Я гадаю, що ви їх зможете зрозуміти і не просто читати про них, а співіснувати з новими літературними друзями.

ІІ Оголошення теми та мети уроку.

Отож, вирушаємо в подорож із Мумі-тролем,  пройдемо  разом шляхом небезпечних пригод, познайомимося з іншими дійовими особами твору. До речі, ви знаєте, що усі дійові особи поділяються на дві категорії: персонажі та герої.

ІІІ Словникова робота.

Персонаж – дійова особа у творі, втілення загального в конкретному.

Герой – персонаж із яскравими персональними рисами, рушій сюжету, центр твору.

Спробуємо розрізнити, хто – герой, а хто – персонаж у повісті.

ІVАктуалізація опорних знань. 

1. Демонстрація ілюстрацій до твору, які розкривають зміст прочитаного вдома.

2. Розповідь (з допомогою ілюстрацій) про те, з ким познайомилися під час читання 1 розділу «День перший…».

3. Коротка характеристика Ондатра. (За змістом 3 розділу «Нічний гість»).

4. Бесіда за змістом 3 розділу:

- Про що повідомляє Ондатр-філософ сім’ї  мумі-тролів?

- Як реагують на це члени сім’ї?

- Чи можете ви пояснити значення слів: комета, обсерваторія?

VСприйняття й осмислення нового матеріалу

  1. Словникова робота:

комета –

обсерваторія –

 2. Усний переказ уривків четвертого розділу, орієнтуючись на запитання, записані на дошці:

- Які знаки спостерігають Мумі-троль і Сніф наступного дня?

- Як тлумачить знаки Ондатр-філософ?

- Яке рішення з цього приводу приймають «діти»?

3. Слово вчителя:

Таким чином, на плоту із парусом і кермом Мумі-троль і Сніф вирушили у велику подорож  на пошуки обсерваторії, щоб узнати, коли прилетить комета.

4. Виразне читання уривків 6, 7, 9, 11, 12 розділів.

5. Завдання: заповнити таблицю «Їх зустрів на своєму шляху Мумі-троль». (Додаток 3). Зробити висновок:  Мумі-троль – герой, останні – персонажі твору .

6. Самостійне читання 10 розділу «Обсерваторія».

7. Бесіда щодо прочитаного:

-  З ким зустрічаються герої в обсерваторії?

-  Чим займаються професори?

-  Якою комету побачили у телескоп? (Знайти в тексті й зачитати).

-  Коли має прилетіти комета на Землю?

8. Слово вчителя:

- І знову Мумі-троль,  хоч і дитина, приймає серйозне рішення: повернутися додому і попередити батьків, знайомих, друзів про небезпеку, а там – « мама обов’язково щось придумає, аби врятуватися».

VI Рефлексія

1. Вправа: закінчити речення.

Перлини, груші, крокодили викладалися у формі … . (зірки з хвостом)

Це було знаком … . (комети)

Мумі-троль вирушає до … (обсерваторії) разом із … .(Сніфом)

Мумі-троль знаходить друзів: …, …, ,…, … . (Снухмумрика,  Хемуля,

брата та сестру Снорків)

Комета прилітає … . (7 жовтня о 8 годині 42 хвилини 4 секунди)

2. Обмін враженнями від подорожі героїв.

3. Слово вчителя:

- Та пригоди героїв не скінчилися, вони продовжуються у 14,15,16 розділах, які ви прочитаєте вдома.

VIІ  Домашнє завдання.  Читати і переказувати 14,15,16 розділи твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3.

Їх зустрів на своєму шляху Мумі-троль                          

 

Імя

 

Вчинки,

дії

 

Характеристика

 

?

 

 

Сніф

 

Знаходить таємний шлях. Часто боїться, але завжди поряд із Мумі-тролем

 

 

Боязкий, вразливий, вірний

 

 

персонаж

 

 

Снухмумрик

 

Грає на гармоніці, дає корисні поради, розповідає про рубіни

 

 

Дружелюбний, щирий, щедрий, веселий

 

 

персонаж

 

Хемуль

 

Збирає й вивчає комах, рятує Мумі-троля та його друзів

 

Міркує «туго», але добрий, якщо його не сердити

 

персонаж

 

Сестричка

Снорк

 

Намагається допомогти Мумі-тролю боротися з кущем, вміє господарювати, добре танцює

 

Відчайдушна,

господарка, весела,

ввічлива

 

персонаж

 

Братик

 Снорк

 

Любить збори, хоче бути головою зборів

 

 

 

 

Серйозний, розважливий, але балакун

 

персонаж

 

 

Категорія: Мої розробки уроків | Додав: aendzevich (18.02.2017)
Переглядів: 4423 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar