Головна » Статті » Мої розробки уроків

Туве Янсон. «Комета прилітає». Письменниця, яка хотіла завжди залишатися дитиною.

Тема уроку за програмою. Туве Янсон. «Комета прилітає».

Тема уроку для оголошення учням. Туве Янсон. «Комета прилітає».

Письменниця, яка хотіла завжди залишатися дитиною.

 

Мета уроку:

  • ознайомитися із цікавими відомостями про життя Туве Янсон – фінської письменниці ХХ століття, про історію створення циклу повістей про Мумі - тролів, розпочати вивчення повісті «Комета прилітає»;
  • розвивати мислення, усне мовлення, творчі навички, навички виразного читання твору;
  • виховувати інтерес до літератури  різних народів світу;
  • формувати інформаційну, читацьку, креативну, комунікативну компетентності.

 

Тип уроку: урок ознайомлення з життєписом письменника та художнім твором.

 

Ключові поняття: повість, цикл повістей.

 

Наочні засоби навчання: екран, проектор, мультимедійна презентація (фотографії письменниці, парку «Країна Мумі-тролів», приклади сувенірної продукції цієї ж тематики), інформаційні картки.

 

Реалізація змістових ліній літературної освіти

Емоційно-ціннісна лінія: формування світогляду учнів, розвиток інтересу учнів до літератури  інших народів світу.

Літературознавча лінія: вивчення літературного твору у єдності змісту і форми, оволодіння учнями літературних понять: повість, цикл повістей.

Культурологічна лінія: висвітлення зв’язків творів Туве Янсон із шведським фольклором, із традиціями та звичаями сім’ї письменниці, її батьківщини; виховання загальної культури учнів, поваги до світових традицій.

Компаративна лінія: порівнювання персонажів (Мумі-тролів), придуманих і створених учнями (малюнків) та авторських (коміксів).

 

Очікувані результати.

Учень (учениця): знають цікаві відомості про життя Туве Янсон, про історію написання творів про Мумі-тролів; уміють творчо мислити, висловлювати власну думку щодо нової інформації, виразно читати незнайомий текст.

 

Структура уроку

І Мотивація навчальної діяльності. І Мотивація навчальної діяльності.

Вірш М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці», який ми вивчили на минулому уроці, зайвий раз нам наголошує, що світ літератури чарівний і захоплюючий. А герої, з якими знайомимося, читаючи книги, стають нашими добрими друзями. Сьогодні коло книжних друзів розшириться, бо ми розпочинаємо вивчення  нового твору. Написала його фінська письменниця ХХ ст. Туве Янсон.

 

ІІ Оголошення теми та мети уроку

Учні записують тему уроку, яка зазначена на дошці. Туве Янсон. «Комета прилітає». Письменниця, яка хотіла завжди залишатися дитиною.

Вчитель оголошує мету: ознайомитися із цікавими відомостями про життя Туве Янсон і зробити висновок, чому письменниця хотіла залишатися дитиною, а також – з історією створення циклу повістей про Мумі-тролів, і навіть розпочати вивчення повісті «Комета прилітає».

 

ІІІ Сприйняття й осмислення нового матеріалу

1. Розповідь учителя про письменницю.

  Туве Янсон  судилося стати митцем, тому що народилася вона 1914 року в сімї художниці та скульптора. З дитинства дівчинка захоплювалась образотворчим мистецтвом, навіть тоді, коли Туве стала відомою письменницею наголошувала, що вона в першу чергу – художник. Із 10 років Янсон малювала ілюстрації до популярного дитячого журналу, а в 15 – їде в Швецію навчатися в Академії мистецтв. Отримавши диплом, повертається на батьківщину і продовжувала ілюструвати книги та малювати карикатури.          Всесвітнє визнання приходить до Туве Янсон з появою циклу повістей про Мумі-тролів, кумедних істот, які проживають в придуманій країні Мумі-долині.

2. Словникова робота.

Повість –  прозовий твір середнього обсягу про події із життя героїв.

Цикл – ряд творів, об’єднаних однією темою.

3. Розповідь про історію написання повістей.

 Книги про Мумі-тролів перевершили усі рекорди популярності в 50-60-і роки  ХХ століття. Вони друкувалися багатомільйонними тиражами, перекладалися різними мовами. Головна причина успіху Янсон- письменниці – дитячість дорослої людини. Зв’язок Туве з батьками, особливо з мамою, був настільки міцний, а атмосфера в сім’ї настільки теплою та комфортною, що письменниця покинула батьківський дім і розпочала самостійне життя тільки у 28 років. Сімя для неї – осередок безпеки й любові. Тому молодій жінці ще довго хотілося залишатися дитиною.

     Всього про Мумі-тролів написано вісім повістей.

4. Робота з картками, на яких – назви повістей Туве Янсон, роки їх написання. (Додаток 1).

Найуспішнішими вважаються: «Шляпа чаклуна», «Небезпечне літо», «Чарівна зима»  і , звичайно, «Комета прилітає».  До речі, назва книги, що згадана останньою зявилася у 1968 році. А перше видання, 1946 року, мало назву «Переслідування комети», пізніше – «Мумі-тролль і комета».

      У Фінляндії персонажі Янсон є дуже популярними. Вони стали частинкою сучасної масової культури. Сувенірна продукція, одяг, сумки, гаманці, марки, листівки із зображенням улюблених персонажів користуються великим попитом. На острові поблизу м. Нантлі відкритий парк «Країна Мумі-тролів».

      Книги, комікси, сувенірна продукція зробили Туве Янсон мільйонеркою. Письменниця була успішною з дитинства й до кінця своїх днів. Пішла із життя у 2001 році.

      Із 2002 року у Фінляндії вручається літературна премія ім. Туве Янсон.

5. Демонстрація мультимедійної  презентації, яка містить фото письменниці різних періодів життя і т. ін. (Додаток 2).

6. Творча вправа: вчитель пропонує учням уявити Мумі-тролів і намалювати.

Існує декілька версій появи таких персонажів як Мумі-тролі. Одна із них свідчить, що вперше Туве почула про них із казок, які розповідав рідний дядько, коли дівчинка гостювала у нього. Янсон нафантазувала собі дуже кумедних істот. Їх ми побачимо пізніше. А зараз пропоную вам уявити і намалювати Мумі-тролів. Потім порівняємо їх з авторськими.

7. Демонстрація другої частини презентації з метою порівняння уявних учнями персонажів і авторських. (Додаток 2).

 

ІV Рефлексія

1. Бесіда:

  • Чи цікавим буде твір «Комета прилітає», судячи з почутого вами і побаченого?
  • Чому ви так думаєте?
  • Розгортання яких подій очікуєте у повісті?

2. Виразне читання уривків першого – третього розділів повісті.

 

V Оцінювання.

VІ Домашнє завдання. Читати і переказувати 4-5 розділи твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Мої розробки уроків | Додав: aendzevich (18.02.2017)
Переглядів: 736 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar