Головна » Статті » Мої розробки уроків |
Тема уроку: Про що співала скрипка. Воскресіння людської душі в оповіданні А. П. Чехова «Скрипка Ротшильда» Мета навчальна:
розвиваюча:
виховна:
Тип уроку: урок додаткового читання; урок-діалог. Обладнання:
Епіграф: Тим сильніше співала скрипка. А. П. Чехов «Скрипка Ротшильда» Зміст уроку
Він був людиною великого і щедрого таланту. А. П. Чехов майстер думки та слова. Глибинна простота, вправлена в геніальну лаконічність, багатоплановість ідей, смислів, які відкриваєш для себе все нові й нові, вражають не одне покоління. Чехов майстер короткого оповідання, творець нового типу прози. Двома – трьома штрихами він розкриває драму пересічної людини в атмосфері звичайного щоденного життя. Лише іноді, як на кардіограмі хворого серця, відбуваються різкі, гострі підйоми цього напруження, сплески емоцій, вибухи почуттів. Чехов мав дуже пильне око, був лікарем, тож розумівся на людях краще за інших, гуманізм чеховської прози, її сумовита любов до людей, занепокоєння усім, що відбувається на землі. А ще неповторна витонченість, делікатність його пера, акварельна прозорість його барв, словесна майстерність – у цьому весь Чехов. Щирість і гірка відвертість разом з простотою – все це створило феномен художньої творчості А. П.Чехова, до якої сьогодні спробуємо доторкнутися і ми.
Сьогодні нам належить з’ясувати сутність драми особистості в оповіданні Чехова «Скрипка Ротшильда». Розкрити художні особливості та авторський погляд на зображувані події.
Який художній світ змальовує автор? (маленьке містечко, гірше за село)
(автора)
(зачитуємо початок оповідання: «Жили старі, які помирали так рідко, що навіть прикро…»)
(Якову Бронзі, він трунар, якщо люди не помирають, він не має прибутку)
(якби жив у губернському місті)
(слайд ??)
(світ духовний) Проблема уроку:
(слайд ??)
(Чехов навмисно «опредмечує» героїв оповідання, це свідчення заземлення їхнього життя, очерствіння)
(у труні, він сам її туди запхнув)
(скрипка)
(духовне)
(поряд із душею)
Прослуховування аудіо запису скрипки.
Вчитель. Нам ще належить з‘ясувати роль скрипки. Але дійдемо до цього поступово, дослідивши весь трагічний шлях зачерствілої душі до звільнення, якщо б воно відбулося.
(так, труни добрі, міцні)
(дешево коштують, а для Бронзи прибуток – над усе)
(він геть зчерствів, його цікавить тільки зиск та збитки) З’ясуймо:
(«невеликий прибуток» - матеріальне) Оркестр для Бронзи – чужий світ. Поводить він себе зухвало й вороже. Його рідко запрошують.
(грає, «думаючи про пропаще, втрачене життя», «чим глибше думав, тим сумніше співала скрипка»
Збитки – одна із найважливіших деталей цього твору.
На початку: дитячі трунки – збитки не мруть люди – збитки хвороба і смерть дружини – збитки… (абсурд, страхіття!) Наприкінці: ?
(Предметом) Опосередковане опредмечення: Дитячі трунки – дурниці; Труна для Марфи – збиток; Душа Бронзи – у труні Коментар учителя: Новела «Скрипка Ротшильда» - не єдиний твір у спадщині А. П. Чехова , що демонструє душі у домовинах. До своєрідної труни запроторює свою душу учитель Бєліков із «Людини у футлярі», поступово вмирає від влади грошей душа талановитого лікаря Дмитра Старцева, що перетворюється на Іонича. Жахається від того, що Бронза труну для дружини оцінює як добру роботу підраховує збитки – 2карб. 40коп. Гротескно, страшно! Схожі образи: Гобсек – скнара-переможець, владарює над людьми Бронза – нагромаджувач-невдаха
(звільнення від страждань і чоловікових знущань та байдужості)
Яків? Марфа?
(чоловіка, він задавив у ній особистість, він забув про людяність)
(дитина, він навіть не пам’ятає про своє власне життя)
(лікар: «Пожила, пора і честь знати»)
Дайте визначення слову бронза.
(нічого не бачив навкруги, крім того, що приносить йому прибутки. Не пам’ятає ні про життя, ні про дружину і дитину. Як бронзовим надгробком, давив усе живе навкруги)
(Ротшильд мисляча людина, через музику передає свій внутрішній стан. Єврей багатий духовно. Духовність, людяність – найбільший скарб. Вибір прізвища невипадковий, змістовно значимий. Часник – образ-символ)
(брат… християнська заповідь – всі люди брати)
(смерть дружини)
Скрипка – це душа героя, вона випробовує героя, залишається поза простором і часом. Вона існує завжди і всюди, і обов’язково знайдеться хтось, хто передасть її іншим. «Скрипки не можна взяти із собою в могилу…» Скрипка має свою душу. Скрипка може почути сумну мелодію душі людини, яка зрозуміла абсурдність свого житя.
(безглуздя, нісенітниця)
У мене ця картина асоціюється з оповіданням «Ротшильдова скрипка». Картина дуже гармонійна і філософська за змістом. Скрипаль на даху, перекошені будинки від старості, до болі відгукуються в музиці. Старий грає мелодію, яка піднімається над ним високо в небо. І він забув про все, своєю мелодією він розповідає про своє життя. Шагал говорив: «Мої картини – це відображення мого життя».
Спробуйте узагальнити свою думку.
Символ – предмет чи слово, які умовно відображають суть будь-якого явища. Край міста – символ межі, перехід з одного світу в інший. Ріка – символ плинності часу. Стежка – символ життя.
Верба – жіноча доля. Березовий ліс – мудрість. Величезні стада білих лебедів – нереалізовані бажання. Берізка – невмирущість життя.
(в його мелодії чується сум по людяності, якої він не знав усі ці роки. Роздуми про те, що є добро, любов, милосердя)
Для людини мають значення прості речі: любов до дитини, жінки, любов до життя. Не покривайте свої душі бронзою, залишайтесь живими, і нехай біля вас зігріваються інші. Не повторюйте помилок Якова, поки ще у вас є час, тому найстрашніші у світі слова це «смерть, і «пізно». Фінал оповідання дає читачу зрозуміти, що Бронза заслужив прощення, це відбулося воскресіння людської душі. Ніколи не пізно оглянутися на своє життя і щось в ньому виправити.
Прочитати та проаналізувати оповідання А. П. Чехова «Дама з собачкою». | |
Переглядів: 398 | |
Всього коментарів: 0 | |